OUDE DOOS

Bidprentjes

18-09-2007

Verhalen uit het verleden

In de oude doos moeten verhalen komen uit het verleden. Dit kunnen leuke dingen zijn of rare gebeurtenissen, maar ook gewoon een stukje over een gewone dag uit het leven. Nu denken we daar misschien over dat het niet interecant is, maar later kijken jullie / onze nakomelingen daar weer heel anders tegenaan. Dus stuur ze op, die verhalen, annecdotes en gebeurtenissen. Heb je er nog een foto bij ook, stuur maar op!

18-03-2017

De brief van "Ome" Karel Drent aan "Oma" Anna Drent-Thielen: In de oorlog zat "Ome" Karel Drent in Vucht. Op 2 april 1944 schreef hij een brief aan zijn moeder.

Klik hier voor de brief

09-09-2007

"Tante" Ria Strijbosch-Vermeulen: Op 8 september 2007 was ik met Marlies Verwijmeren-Vermeulen en Annerieke Smits-Vermeulen voor de reünie nog even naar tante Ria en ome Harry Strijbosch gelopen. We wiste dat ze waarschijnlijk niet zouden komen, dus als we ze nog even wilde zien was dat de manier.
Tante Ria is eigenlijk wel de persoon die nog de meeste verhalen weet te vertellen, ook al gaat het niet meer zo makelijk alle details te herinneren. Volgend verhaal hebben we van haar gehoord:

De konijnen fokkerij van "Opa" Willem Vermeulen, gerund door "Ome" Hein Vermeulen.

Aangezien dat al drie zoons in de wasserij had en iedereen wel bezig gehouden moest worden besloot opa een volgend "bedrijfje"op te zetten in de schuur / garage bij de wasserij, een konijnen fokkerij. Jan, Adrie en Theo waren al werkzaam in de wasserij en de volgende zoom was Hein. Die moest dan maar de konijnenfokkerij gaan doen.
Hoe dit allemaal verder is gegaan weet ik nog niet. Zelfs voor Marlies ("ome" Hein's dachter) was dit nieuw, maar Ria had nog wel een verrassing voor haar; boven lag nog een vel van één van de konijnen gefokt door haar vader!
Dat was echter niet het enige wat van boven kwam! Ook kreeg ik nog een beker die "opa" Willem Vermeulen had gewonnen in 1927-1928 met een legwedstrijd met waarschijnlijk eenden. Erg leuk dat ik dat heb gehad, ik kan bijna een Vermeulen museum beginnen!

16-09-2007

"Ome"  Theo Vermeulen.

Van mijn opa heb ik een jaartje geleden het volgeden verhaal gehoord toen ik vroeg hoe hij oma had ontmoet:
Theo kwam op een gegeven moment zijn lief thuis voorstellen, wat van te voren was aangekondigd.
Wim, de jongste broer van Theo had zich helemaal netjes aangekleed voor de gelegenheid (en waarschijnlijk het hele gezin).
Toen kwamen Theo en Miep aan bij het ouderlijk huis en riep Wim, "Oh het is Miep Drent maar!"
Bleek dat Wim Miep al enige tijd kende omdat hij van haar vader, Willem Drent, bijles kreeg.

16-09-2007

Van Maria Vermeulen (de nicht van mijn vader) heb ik dit wel eens gehoor:

"Oma" Vermeulen heeft in 1914 een miskraam gehaden vervolgens is ze ingestort. Hierdoor is "opa" Vermeulen (die toen in dienst zat om de grens te bewaken) uit het leger ontslagen om weer naar huis te gaan. Niet alleen de miskraam zal de oorzaak zijn geweest, het gezin telde toen al een aantal kleine kinderen en het bedrijf diende ook door te draaien.

18-09-2007

Annerieke Smits-Vermeulen stuurde mij het volgende:

Spelen bij opa en oma.

Als kind herinner ik mij het ouderlijk huis van mijn vader (Toon) met de ingang aan de huidige Concordiastraat op de plaats waar nu de parkeergarage staat.
Langs de straatkant was een grote tuin met een prieeltje erin. Links was een garage waarlangs rabarber groeide.

Achterin lag het woonhuis. Middenvoor was de voordeur en als je binnen kwam, was aan de rechterkant een kamer, waar we nooit in kwamen. Dat was de salon en die moest netjes blijven.
Een keer ben ik daarin geweest. Ik was bijna 10 jaar oud en werd erg nieuwsgierig doordat iedereen stilletjes de kamer in en uit gingen. Omdat ik naar binnen probeerde te gluren, nam tante Ria mij mee naar binnen. Daar bleek opa opgebaard te liggen. Ik was daar helemaal niet op voorbereid en dat was dus geen succes!

Rechtdoor was de keuken in mijn beleving en links van de woonkamer, waar wij binnen gelaten werden.
Ik weet nog goed, dat we bij een feestelijke gelegenheid, waarschijnlijk de gouden bruiloft, binnen kwamen met als cadeautje een pot vruchten e.d.
Opa en oma zaten midden in de kamer op een stoel en wij stonden in de rij te wachten tot we hen een handje, een kusje en ons cadeautje mochten geven. Daarna werden we naar de speelkamer doorgeleid. Die lag weer links van de woonkamer. Rechts achterin de kamer stond een tafel en aan de lamp daarvan hing een knopje, waarmee opa of oma konden bellen naar de keuken. Als ze dat deden, kwam de hulp hen ergens mee helpen. De hulp was verder meestal in de keuken.

Als wij een poosje in de speelkamer gespeeld hadden, begon voor ons het feest pas goed. We mochten dan in de wasserij gaan spelen met de grote neven. De oude wasserij lag rechts van het woonhuis. Daar was altijd een speciaal luchtje, dat ik ook weer herkende, toen we pas geleden in de wasserij in Tilburg waren.
Het leukste was, als we met de houten waskarretjes door de wasserij konden crossen, met de kleine neefjes en nichtjes erin.
Tussen alle machines door.
Mijn moeder was er niet zo blij mee, want we moesten altijd onze nette kleren aan voordat we vertrokken, maar we kwamen altijd weer vuil thuis.
Maar we hebben wel veel plezier gehad.

Links naast de tuin, met de ingang aan de Bleekstraat woonden de twee oude tantes Nel en Anna, twee ongetrouwde zussen van opa.
In mijn herinnering was het een donkere kamer met in het midden een tafel. Verder kwam ik nooit. Tante Nel zorgde altijd voor wat lekkers en praatte honderduit. Tante Anna was stil. Kreeg niet zo de kans, heb ik later begrepen.